Marco jurídico

Contratación Pública. Criterios de adjudicación de contratos

In the year 1999 Bangladesh initiated the reformation of the Public Procurement system at the national level through Country Procurement Assessment. The assessment report was submitted in the year 2002 which lead to a collaboration between World Bank & Government of Bangladesh (GoB) to modernize the system. Therefore, a public procurement framework has been set in form of laws – Public Procurement Act 2006, Public Procurement Rules 2008, e-GP guidelines and Delegation of Financial Power (DOFP). It extends to all procuring entities in the country utilizing public funds including all government, semi-government, autonomous bodies, bodies corporate, state-owned companies and public authorities, without any exception. Most importantly a well-functioning nodal agency was set up which is called: Central Procurement Technical Unit (CPTU), under the Implementation Monitoring and Evaluation Division (IMED) of the Ministry of Planning (MOP) to regulate public procurement, an extensive capacity development program, a comprehensive electronic government procurement (e-GP) portal with online procurement performance measurement mechanism, and a citizen engagement system supported by a comprehensive strategic and behavioral change communication program.

In 2012, Bangladesh stepped into Electronic Government Procurement (e-GP) system leaving behind old paper-based procurement process. It helped bringing transparency & accountability as beginning from the registration of tenders to the contract awarding, every step being online. The e-GP system reduces workload and unnecessary bureaucratic roadblocks for the procuring entities. Tenderers benefit from the reduction of time, travel, cost, and effort required to tender, with reduced errors due to automation. In FY 19, e-GP processed 62% of US$ 24 billion public procurement expenditure of Bangladesh. The module up to contract award is fully operational now. However, the electronic contract management (e-CMS) and payment module has been developed and under pilot phase now.
 

 

 

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Régimen de inversiones

Dentro del séptimo plan quinquenal 2016-2020, el gobierno de Bangladesh espera alcanzar el objetivo de convertirse en un país de renta media en el año 2021. Por este motivo, el gobierno presta especial atención a la creación de un ambiente propicio para las inversiones especialmente del sector privado. Así, el objetivo gubernamental es incrementar el porcentaje de participación de la inversión privada en relación con la inversión total, pasando del 22% que representa en la actualidad al 27% en el año 2021. Sin embargo, este loable propósito choca con la realidad y el empeoramiento progresivo de Bangladesh en el índice “Ease of doing business” del Banco Mundial donde ocupa el puesto 176 de un total de 198 países. El stock de inversión en Bangladesh se sitúa, en marzo de 2019, en los 18.115,01 millones de USD. Cifra que supone un incremento de 15% respecto a los 15.791,34 millones de USD de junio de 2018. 

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Barreras de entrada para inversores españoles

En el año 2016 se crea Bangladesh Investment Development Authority (BIDA) con rango de Secretaría de Estado y dependiente directamente de la Oficina de la Primera Ministra con el objetivo de dinamizar la entrada de inversión extranjera directa en el país. Desde su creación, BIDA ha logrado simplificar los trámites necesarios gracias a la creación de una ventanilla única. No obstante, a pesar de los avances evidentes todavía persisten restricciones a la inversión extranjera. Estas restricciones no se especifican en la Ley de promoción y protección de la inversión privada extranjera de 1980, pero sí en una serie de leyes sectoriales, reglamentos y políticas, como barreras en el sector textil (política industrial de 1999), farmacéutico (1982) y telecomunicaciones entre otros. Además la Ley industrial de 2010 establece una lista de 17 sectores controlados, en los que el Gobierno podrá establecer cuotas máximas de propiedad extranjera y cuya aprobación por el Ministerio será requerida. La imposición de restricciones persigue la protección de las industrias en manos de una oligarquía empresarial local con importantes vínculos políticos. Por último, es necesario advertir que Bangladesh sigue siendo un país de fuerte carga burocrática y alto nivel de corrupción por lo que se recomienda el asesoramiento por una firma de abogados, consultores o "chartered accountants" locales.
 

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